Город

Пересадка смородини восени на нове місце: коли пересаджувати

Смородина – культура невибаглива. Але іноді просто не хоче зростати. І поливаєш, і добриваєш, а дорослий кущ пропадає. Допоможе пересадка смородини восени. Весняна пересадка менш вдала, адже кущі смородини рано починають рости.

Пересаджують і молоді кущі, якщо цього вимагає ландшафтний дизайн саду. Або на час ремонту місце планується під будматеріали.

Або росте кущ на занедбаній ділянці – чого добре пропадати! У будь-якому випадку смородину на нове місце можна пересадити повністю.

Час посадки

Осіння пересадка смородини

Найкращий час пересадки – середина осені. Навесні кущ рано йде на зріст, ускладнюючи приживання (особливо за сухої погоди).

Терміни пересадки: із середини жовтня до початку листопада. У цей час рослини добре приживаються, утворюючи нове коріння до промерзання ґрунту. У північних районах оптимальні терміни пересадки наступають раніше: кінець вересня – початок жовтня.

За несприятливої ​​погоди восени такі роботи переносять на ранню весну. Пересадку смородини необхідно встигнути провести до розпускання бруньок.

Вибираємо місце для пересадки

Викопування смородини восени для пересадки

Вологолюбна смородина надає перевагу нейтральним і слабокислим грунтам. Ідеальний варіант – вологі, родючі, легкі суглинки. Добре структурований, пухкий, багатий на гумус грунт закладається в посадкову яму при посадці. При цьому слід додатково провести наступні процедури залежно від складу ґрунту:

  • піщані ґрунти покращують, підмішуючи глину;
  • у глинисті вносять пісок;
  • якщо ділянка – торфовища, розкислюють ґрунт вапном (доводячи показник кислотності до нейтрального значення).

Смородина вологолюбна: при нестачі вологи в ґрунті та сухому повітрі ріст куща пригнічується.

Чорна смородина почне пропадати за метрового рівня грунтових вод від поверхні. Коріння червоної та білої смородини не загниє, якщо вода в ґрунті під час паводку підніметься до 0,5 м від поверхні. Тому якщо ділянка заболочена, розташована в низині, зустрічаються окремі «блюдця» вологи, кущі садять на невисокі гряди.

Добре, якщо ділянка опановується з нуля (вдалося дістати дорослий кущ рідкісного сорту). Але і в цьому випадку при плануванні враховують:

  • відстань між кущами чорної смородини щонайменше метра;
  • кущі червоної смородини добре ростуть на відстані між ними 1,2 – 1,5 м.;
  • відступ від плодових дерев 3 – 4 м, від чагарників – 1,5 – 2 м.

Традиційна порада для садівників: при пересадці кількох кущів у ряд, кращий напрямок «північ-південь».

Ідеальне місце для куща смородини – сонячний безвітряний закуток. Хоча чагарник витримує затемнення, найсолодші ягоди вимагають сонячного світла щонайменше половину дня. Червона і біла – культури вибагливіші: оптимальна умова освітленості – як мінімум 34 світлові дні.

Якщо нове місце – та сама точка, де росла смородина (кущ викорчували, на його місце планується пересадити новий) – урожаю не чекайте. У ґрунті від однієї культури накопичуються речовини, що пригнічують ріст чагарника. Прийде або зрушити кущ на півметра (мінімум), або повністю поміняти ґрунт у посадковій ямі.

Готуємо посадкові ями

Підготовка місця для пересадки смородини

У аматорській літературі з садівництва рекомендований розмір посадкової ями – 40×40×40 см. Агрономи рекомендують розмір ями 60×60 см, глибину – 50 – 60 см.

Але для дорослого куща та добре розвиненої кореневої системи такий розмір може виявитися малим. Коріння розлогих сильнорослих сортів (Білоруська солодка, Голландська червона, Дарниця, Версальська біла та ін.

) у ямі малої ємності буде тісно. Краще копати ширше: кущ з розправленим корінням швидше приживеться.

Коренева система дорослого куща золотистої смородини в діаметрі займає 1,5 м. Тому для неї готують траншеї завширшки 60 см, глибиною до 80 см і завдовжки 1,5 м.

Коли планують низьку грядку-короб, знадобляться дошки (або шифер, цегла) для борту. І додаткова земля – 2-3 цебра. Викопують яму 60×60 см та глибиною 40 см (з розрахунку висоти бортика 40 см). Встановлюють огорожу, а потім поміщають у посадкову яму кущ.

Дика смородина росте у заболочених місцях, по краях боліт, на сирих луках. Для культурних видів сильно заболочені ґрунти не придатні. Не буде ягід і на засолених ґрунтах, піску. Якщо планується пересадити кущ, повністю змінюють ґрунт, у деяких випадках встановлюють дренаж. Іноді дорослий кущ поміщають у пластикові контейнери: що більше ємність, то довше проживе кущик.

Здається, у чому може бути труднощі: викопав – опустив коріння куща смородини у яму – закопав. Таку помилку роблять всі садівники-початківці: забувають, що найродючіший шар – верхній (хоча здається, що трави вже забрали найсмачніше).

Внесення підживлення в посадкову яму

Яма неглибока – верхню третину при копанні варто відкинути убік, вибрати коріння бур’янів. Додати в землю добрив та укласти на дно ями. Нижній, виснажений шар, придатний лише засипки зверху. Але якщо і в нього внести мінеральні добрива, отримаємо розтягнуте в часі підживлення. Дощова вода поступово розчинятиме поживні речовини і нестиме їх углиб – до коріння.

Підготовка куща до пересадки

Поділ куща смородини після викопування

Пересаджування куща восени не вимагає термічного знезараження, коли кущ проливають окропом. Нирки у цей час ще активні. Тому після викопування видаляють тільки дуже старе пошкоджене коріння, густо замазують місце спила садовим варом (шар до 3 мм). Обрізка куща – післяпересадковий етап.

Якщо планується пересадка смородини з одночасним розподілом на кілька частин для розмноження, акуратно викопують кущ, намагаючись не зашкодити коріння. Потім оглядають рослину. Гострим секатором або садовою пилкою вирізують скелетні гілки, залишаючи лише 1-2 льотки. Видаляють старе коріння. Сокирою розрубують кущ на частини. Поділ проводять так, щоб у кожного нового куща були:

  • повноцінні нирки на гілках або біля їхньої основи;
  • розгалужене молоде коріння.

Спилки діаметром більше 1 см промазують садовим варом. Окрім запобігання інфекціям засіб не дасть шкідникам потрапити всередину.

Посадка

Пересаджений кущ смородини

Безпосередньо перед посадкою куща на нове місце на дно ями насипають горбком підготовлену поживну суміш (приблизно половина об’єму). Класична рекомендація для чорної смородини: 6-8 кг компосту або гною, що перепрів, 1,5 склянки деревної золи, 200 г суперфосфату змішують з таким же обсягом поживної землі. Для білої та червоної смородини кількість суперфосфату – 300 г.

Якщо ділянка розташована в лісостепу або поліссі, посадкові ямки вносять:

  • перегній – 3-3,5 кг;
  • аміачну селітру – 15 г;
  • суперфосфат – 30 г;
  • калійну сіль – 10 г.

Наукові експерименти підтвердили, що збільшення фосфоро-калійних добрив у 2 рази дає 30% збільшення до врожаю. Але не варто бездумно сипати одразу 0,5 кг – можливий опік кореневої системи.

Альтернативний варіант для зайнятих – перед пересадкою смородини купити разовий пакетик готових добрив, спеціально призначених для ягідних чагарників. Суперфосфат замінюють картопляними очищеннями (об’ємом 5-10 л).

Популярним є і мікробіологічне добриво «Байкал ЕМ1».

Препарат Байкал ЕМ1

Якщо на ділянці ростуть сидератні культури (фацелія, гірчиця, люпин, вика), перед пересадкою куща траву скошують, подрібнюють, перемішують із живильною сумішшю.

Можна розвести концентрат «Байкал ЕМ1» за рекомендацією «для обробки ґрунту та приготування компосту». Увечері проливають живильно-земляну суміш, накривають плівкою. Залишають не менше ніж на добу.

Потім використовують при пересадці.

Коли земля (поживна суміш) підготовлена ​​можна приступати до пересадки смородини:

  1. Опускають кущ смородини на пагорб поживної суміші. Заглиблює коріння так, щоб початковий рівень точки виходу із землі став трохи нижче. За рахунок цього посилюється розгалуження та утворення нових коренів. Крім того, така посадка захищає кущ від зимового вимерзання коріння.
  2. Розправляють коріння. Присипають їх землею, періодично струшуючи кущ. Коли коріння закриється на половину, обережно утрамбовують землю ногою.
  3. Повністю заповнюють яму, приминають ґрунт.
  4. Під дорослий кущ виливають не менше відра води. Не треба сподіватися на дощову погоду: волога земляна грудка вбереже коріння від висихання.
  5. Прикустове коло ґрунту захищають від сорників мульчів. Використовують торф, компост, деревну стружку, насипаючи шар 5 -8 см. Тирса від вологи перетворюється на моноліт, не пропускаючи повітря. Якщо під руками нічого немає, посипають коло довкола смородини сухою землею (товщина 1-2 см). Це дозволить ненадовго зберегти вологу.

При посадці кущ чорної смородини спеціально нахиляють до кута 45 градусів або мають у своєму розпорядженні горизонтально. Похила посадка стимулює велику освіту однорічних пагонів. Основа куща вийде широка, віяла.

Білу та червону смородину намагаються пересадити, надавши кущу вертикального положення. Інакше нова поросль протягом року сильно загусне кущ, відтягнувши живлення від гілок, що плодоносять.

Якщо стоїть тепла сонячна погода, раз на тиждень пересаджений кущ поливають (достатньо відра води). Якщо смородина вирощується у штамбовій культурі, при посадці відразу встановлюється каркасна опора.

Так і коріння залишиться цілим, і збережеться декоративність.

Післяпосадкова обрізка

Обрізка смородини восени

Після пересадки смородини восени нове місце кущ обрізають коротко. Як би шкода не було рослина, це варто зробити. Як би страшно не залишитися взагалі без смородини. Гілки, які варто вирізати повністю:

  • хворі, сухі, що ростуть усередину куща;
  • тонкі, слабкі, викривлені на кінцях;
  • старі, товсті, з темно-бурим забарвленням.

При обрізанні намагаються не залишати «пеньків». Гілки, що залишилися, вкорочують до 7 см відразу над ниркою (рухом навскіс). Червону – ще коротшу: можна залишити 5 см. Так коротко вкорочують і смородину білу. І тут смородина навесні дасть нову поросль. Вийде пухнастий здоровий кущ.

Не варто боятись залишитися без смородини. Агрономи рекомендують для омолоджування куща раз на 5-6 років обрізати кущ, практично скошуючи його до поверхні ґрунту. При поливі та додаванні добрив через 2-3 роки кущ починає активно плодоносити. Якщо цей етап проігнорувати, вигляд у пересадженої смородини буде жалюгідним, хлистом.

Профілактика хвороб

Великі зрізи куща замазують садовим варом. У пошані у садівників паста «РанНет»: вона загоює і дезінфікує. Наносити її потрібно пензликом. Замість покупного садового вару можна використовувати саморобну замазку:

  1. Одну частину свіжого сала витоплюють, додають одну частину відчищенного воску, чотири частини дрібно товченої каніфолі. Кип’ятять на повільному вогні 20 хв, помішуючи. Остиглу масу розминають руками, зберігають у промасленому папері.
  2. Три частини воску, дві частини прополісу та шість частин каніфолі розчиняють, помішуючи, на повільному вогні. Після остигання до кімнатної температури додають скипидар. Ретельно розмішують. Перед застосуванням шматочок засобу розминають до м’якого пластиліну.
  3. Шість частин парафіну і три частини каніфолі доводять до кипіння на повільному вогні, додають мінеральну (будь-яку дешеву рослинну) олію.
  4. Варять 10 хв. зберігають у банку під кришкою.

Продається і бальзам-лак (штучна кора). Так само дезінфікує, захищає від інфекцій. Але коштує дорожче за садовий вар.

Завершальним етапом пересадки смородини восени вважають обробку куща від захворювань. Обприскують 3% розчином бордоської рідини. Це перевірений агротехнічний метод боротьби з будь-якою «заразою».

Замість «бордоски» можна використовувати замінники: Купроксат, Медін екстра, хлорокис міді.
Для органічного землеробства підходить обприскування пересаджених кущів розчином Байкал ЕМ1 (концентрація 1 до 1000). До того ж, це спосіб прискорити приживаність смородини на новому місці.

Якщо температура повітря менша за 10 градусів, обприскування не застосовують.

Висновок

Осіння пересадка куща смородини цілком дозволить зберегти рослину, омолодити її, підвищити врожайність. Потрібно лише враховувати нюанси процесу, заздалегідь приготувати підживлення та працювати гострими інструментами. І тут смородина легко перенесе пересадку, радуючи врожаєм вже наступного року.

Як правильно пересадити смородину восени на нове місце з фото та відео

Один з найпоширеніших садових чагарників – смородина. Ця культура досить невибаглива, добре переносить посуху і при цьому морозостійка. Завдяки селекційній роботі виведено безліч сортів з урахуванням різних кліматичних зон, що дозволяє вирощувати смородину і в Каспію, і в Скандинавії.

За належного догляду ця садова культура дає багатий урожай, а кущі добре розростаються. Але швидке розростання стає однією з причин того, що смородину треба пересаджувати. Інші причини – виснаження ґрунту під кущами та утворення колоній стійких шкідників.

Коли можна пересаджувати смородину восени

Найкращий час для пересадки смородини – осінь. Цей час оптимально, тому що рослина, по-перше, вже готуватиметься до зимової сплячки і дана процедура не дуже її потривожить, а по-друге, осіння погода з достатньою кількістю атмосферної вологи якнайкраще сприяє тому, щоб кущ добре прижився і вкоренився на новому місці. А навесні на початку танення снігу та приходом теплої погоди пересаджені кущі почнуть зростання. Ще один пункт на користь осінньої посадки – у цей час можна проводити її не поспішаючи, що забезпечить якість робіт.

Ще одна причина, чому пересаджувати смородину потрібно восени – це те, що назвати її південною рослиною не можна, це ягода середніх широт і навіть не дуже далекої півночі. А ось на півдні вона росте не так добре – позначається спекотна погода та нестача вологи.

Важливе значення має і сорт смородини, і навіть її вид. Так, чорну та червону смородину пересаджують у різні терміни – червону трохи раніше. Цей різновид більш посухостійкий. До речі, так звана біла смородина є одним із видів червоної.

За місячним календарем

Для тих, хто враховує при садових роботах фази місяця, потрібно врахувати, що пересадку кущів смородини треба проводити на спадному Місяці, і в жодному разі при молодому або повному місяці.

Цієї осені пересадку краще проводити:

  • 27-29 вересня
  • у жовтні 4-8, 10-17, 22-24-го.

У

Найкращий час для пересадки смородинових кущів у – вересень-початок жовтня, залежно від погоди: чим тепліше повітря, тим пізніше пересаджуємо.

Якщо осінь дуже тепла, то можна пересадити кущі і в середині жовтня, але не пізніше 15-го.

Пересаджена таким чином рослина зможе не тільки добре адаптуватися на новому ґрунті, але й пристосується до зимівлі. Грунт повинен бути достатньо зволожений.

На Уралі, у Скандинавії

У Ленінградській області

Для Ленінградської області оптимальний час пересадки – перша половина вересня. Якщо погода дуже тепла і дощів мало, можна продовжити період пересадки довше, щоб ґрунт під пересадженими кущами рясно зволожився.

Як правильно пересадити смородину на нове місце

Щоб кущ якомога легше пережив «переїзд» на нове місце, потрібно врахувати всі особливості – ґрунт, освітленість, оптимальних попередників та сусідні рослини та інше.

Вибір місця

В основному смородина любить більш високі місця, але деякі сорти потрібно висаджувати в низинах із гарним зволоженням. Не любить ця ягода перезволоження та надто затінені ділянки: на такому місці утворюються витягнуті пагони, які тягнуть на себе всі сили рослини, а квіткових бруньок через це з’являється мало, і врожайність невисока.

Для чорної смородини потрібні більш вологі ділянки, для червоної – з меншою кількістю вологи на сонці. Пересаджуючи кущі у старому саду, треба вибрати місце подалі від старих дерев із розлогою кроною та розгалуженою кореневою системою.

Слід враховувати, що смородинові кущі швидко розростаються, тому з погляду садово-дачного ландшафту та чистої утилітарності краще не пересаджувати їх близько до доріжок, особливо якщо це вузькі стежки.

Не варто висаджувати їх і під парканами або поблизу огорож: перший рік ще можна буде зняти врожай з усього куща, а потім виникнуть труднощі підібратися до «підзабірної» частини.

Якщо на садовій ділянці зволоження недостатнє, краще посадити кущі нижче та в захищеному від вітру місці.

Підготовка ґрунту

Підготовка ґрунту під пересадження кущів смородини включає:

  • очищення від бур’янів та шкідників;
  • у разі потреби поліпшення ґрунту;
  • перекопування із внесенням добрив.

Очищати насамперед необхідно ділянку від багаторічного бур’яну – кульбаби, пирію тощо. Вони можуть “заглушити” пересаджені кущі. Під поліпшенням ґрунту мається на увазі внесення торфу або вапна (на кислому грунті).

Дуже добре окультурюють ґрунт сидеративні культури – конюшина, люпин, овес, люцерна, горошок, усі однорічні трави. Їх треба посіяти на початку літа і перед цвітінням скосити та перекопати – цей захід збагачує нирку поживними речовинами та оздоровлює її.

Удобрюючи ґрунт перед пересадкою смородини, потрібно мати на увазі, що різні види цієї культури потребують різних добрив. Так, чорній смородині подобається фосфорне харчування, а для червоної потрібна велика кількість калію.

Дуже добре удобрюють ґрунт під смородину картопляні очищення. Підсушену шкірку вносять по парі жменей у кожну ямку. Це добриво містить найкорисніші мікроелементи – фосфор, магній, залізо та інші.

Посадка

Коли ділянка повністю окультурена, її потрібно розпланувати: роблять ямки або навіть посадкові борозни, якщо пересідає багато кущів. Необхідно робити це з урахуванням того, що відстань між кущами має бути достатньою: загущені посадки смородини гірше плодоносять, ягоди складніше прибирати.

Самі ямки під смородину повинні мати діаметр близько 40 см, глибину – від 30 до 50 см, залежно від ґрунту. На легкому ґрунті достатньо 30 см, а на суглинці, який так любить чорна смородина, потрібно буде викопати яму глибше. Працюючі коріння смородинового куща розташовані досить високо, а в сторони коренева система поширюється не більше ніж крона куща.

При викопуванні ямок потрібно в різні боки викладати верхній родючий шар і нижній, який потім не повертається в яму. Перед тим, як засипати яму, у знятий верхній шар додають підживлення та добрива, і добре перемішують.

Поганих попередників у цієї культури немає, можна пересаджувати смородину на місце колишніх картопляних, морквяних та будь-яких інших овочевих грядок. А між посадженими кущами корисно висадити невеликі рядки часнику і цибулі: фітонциди, що виділяються ними, будуть оберігати ягоду від шкідників.

Досвідчені садівники не рекомендують розміщувати по сусідству кущі червоної та чорної смородини – для них потрібні різні умови.

Не заважають один одному смородина і аґрус, але небезпека є вогнівкою, яка є спільним шкідником для цих культур.

Біля горіха або абрикоса смородина зростатиме погано, навіть якщо посадити її за межами крони – у цих дерев коріння поширюється набагато далі за гілки.

Обов’язкова обробка самої рослини: видалення старих засохлих пагонів біля самого коріння, і саме коріння потрібно проінспектувати, прибравши пошкоджені або хворі ділянки, а також обробивши місця, де є видимі шкідники. Не можна пересаджувати кущ, на якому залишилися листи – вони повинні опасти самі або їх потрібно акуратно видалити.

Як пересадити малину восени на нове місце

Догляд після посадки

Після того, як удобреним ґрунтом засипане коріння пересадженого куща, потрібно рясно полити рослину (близько 5 літрів на кущ) і вже після цього засипати яму доверху. З землі потрібно сформувати борт навколо куща і знову полити.

Для мульчування смородини беруть перегній або компост, але якщо їх немає, можна просто припорошити сухим ґрунтом. Шар мульчі – близько 10 см. Якщо не буде дощів, через 3 дні пересаджені кущі поливають.

У північних районах коріння потрібно добре вкрити на зиму, особливо якщо прогнози обіцяють мало снігу. Для цього годиться деревна мульча та інші природні укриття з гарантією відсутності в них шкідливих мікроорганізмів та шкідників.

Після посадки рекомендується провести обрізку до 2-3 бруньок.

Правильне пересадження чорної смородини восени: відео

Правильно проведена осіння пересадка – захід дуже корисний, оскільки після нього смородина омолоджується, у рослини з’являється більше місця і він краще харчується на новому багатому на корисні речовини грунті. Пересаджені кущі краще плодоносять і стійкіші до хвороб та шкідників.

Пересадка смородини навесні та восени на нове місце

У садовій практиці часто виникають ситуації, які вимагають пересадки смородини на нове місце. Найчастіше це пов’язано з помилкою під час вибору місця, виснаженням ґрунту під кущем або переплануванням ділянки.

Пересадка дорослого чагарника на інше місце – великий стрес для рослини, який супроводжується хворобливістю і нерідко призводить до його загибелі.

Тому проводити процедуру потрібно з урахуванням біологічних особливостей та річного циклу смородини.

Який місяць сприятливіший? Терміни пересадки смородини повністю залежать від погодних умов регіону. У регіонах із суворою зимою зі зниженням температури повітря нижче 30°С переважно весняна пересадка.

Але при цьому важливо враховувати особливості річного циклу культури, яка рано входить у вегетацію. Після початку руху соку чагарник отримуватиме подвійне навантаження, намагаючись укорінитися і одночасно нарощуючи зелену масу.

Весняну пересадку проводять після повного відтавання ґрунту, підвищення температури до +1°З до набухання нирок. Це обмежує термін пересадки, скорочує час для спокійного вкорінення до трьох тижнів.


Терміни пересадки смородини повністю залежать від кліматичних умов регіону

Сприятливих факторів при осінній пересадці смородини значно більше. Це стабільна температура до перших заморозків, яка дає час для адаптації коріння на новому місці.

Крім цього в клітинах смородини восени набагато більше поживних речовин і переважає низхідний струм, які сприяють швидкому загоєнню ран коріння та надають сили для відновлення.

Тому в середніх та південних регіонах садівництва чагарник вважають за краще пересадити восени. При цьому важливо визначити найточніші терміни, до перших заморозків має залишатися щонайменше три тижні.

Ідеальним часом для пересадки є період між 10-15 вересня, саме в цей час відзначається найактивніше зростання всмоктуваних корінців. Цей фактор значно підвищує відсоток приживання смородини.

Основа успішної пересадки дорослого чагарника – правильний вибір місця, підготовка ґрунту та чагарника.

Вибір та підготовка місця

Червона та біла смородина – теплолюбні рослини. Їх підбирають вирівняні ділянки, зорієнтовані південний чи південно-західний напрям. На таких ділянках ґрунт прогрівається сонячним промінням, добре аерується і не застоюється вода.

Чорна та зеленоплідна смородина менш вибагливі рослини. Хороші показники стабільного врожаю відзначаються під час посадки на схилах північного або північно-східного напрямку. Допустимо короткочасне затінення.

Найкращі попередники смородини – просапні культури, що сприяють очищенню ділянки від кореневищних бур’янів. Це картопля, буряк, кукурудза, гречка та квасоля.

Непридатні для вирощування смородини низини та замкнені улоговини, де застоюється холодне повітря та підвищена вологість. Це сприяє розвитку грибкових захворювань та появі кореневої гнилі.

Вибране місце ранньою весною перекопують на глибину 40 см із внесенням добрив на 1 м2:

  • компост або гній 10 кг;
  • подвійний суперфосфат 10 г;
  • хлористий калій 7 г


Весною або восени готують яму для пересадки: глибиною 40 і шириною 70 см, заповнюють її субстратом

Влітку, у серпні, ділянку перекопують ще раз і формують яму для чагарника. Для весняної пересадки ділянку готують восени.

Визначаючись із розмірами ями, орієнтуються на обсяги чагарника. Найчастіше досить глибини 40 див і ширини 60 див. Для високорослих і ремонтантних сортів знадобиться глибина 60-70 див. Відстань між кущами щонайменше 1,5 метра.

Після викопування яму на 1/3 заповнюють субстратом із змішаних компонентів:

  • верхній шар садової землі із ями;
  • перепрілий гній або компост 10 кг;
  • суперфосфат 300 г (для чорної смородини); 200 г (червоної, білої);
  • деревний попіл 400 г або сірчанокислий калій 30 г.

Для червоної та білої смородини ямку викопують глибше і на дні формують дренажний шар із керамзиту або битої цегли не більше 15 % від загального обсягу.

Після цього яму проливають 1-2 цебрами води. До пересадки смородини всередині ями створяться всі умови для комфортної адаптації коріння.

Субстрат структурується і просочиться вологою, а внесені мінерали і органіка приймуть легкі засвоєння рослиною форми і викликають опіку коренів.

Пересадка смородини:

Підготовка чагарника червоної та чорної смородини

Під час пересадки значно зменшиться об’єм коренів чагарника, що ускладнює живлення вегетативної маси. Тому смородину за 2-3 тижні перед майбутнім заходом обрізають, залишаючи лише значущі для плодоношення та розвитку ділянки. При осінній посадці обрізання можна провести навесні, до набухання нирок.

В основі чагарника знаходиться зона розгалуження. З неї виростають міцні бічні пагони, на висоті 30-40 см починається зона плодоношення, що відрізняється слабким розгалуженням. Пагони тут коротенькі, але з розвиненими квітковими бруньками, тому більша частина врожаю розміщується на них.

На верхній частині гілки також масово утворюються плодові бруньки, які помітно слабші і дають лише дрібні ягоди. Тому основні гілки чагарника обрізають на 1/3, не побоюючись шкоди врожаю наступного сезону. Після обрізки середня висота смородини має дорівнювати 45-50 см.

Продуктивність плодів смородини 5 років, сенсу залишати застарілі гілки на чагарнику немає. Розвиток смородини ускладнюють дзиги, поросль і засохлі гілки, їх теж слід видалити.

Не варто поєднувати обрізку чагарника з пересадкою. Це подвійне навантаження для рослини, яке розподілятиме сили на заростання ран та адаптацію коренів на новому місці. Це може спричинити загибель смородини.

Під час пересадки навколо приствольного кола викопують канавку глибиною 30-35 см, відступивши від стовбура на 40 см. Після цього потрібно акуратно потягнути чагарник у основи гілок, що утримують коріння зрізати штиковою лопатою.

Для зручності заходу гілки смородини пов’язують на зразок веретена. Додатково це убереже від поломки плодових гілок. Викопаний чагарник розташовують на брезенті для транспортування місце посадки.

Далі оглядають коріння, очищають їх від шкідників, зрізають засохлі та підгнили ділянки. Проводять процедуру знезараження, помістивши коріння рослини в 1% розчин марганцевокислого калію на 15 хвилин.

Чагарник зі здоровим корінням пересаджують без попередньої обробки.

На дні посадкової ямки формують горбок із підготовленого субстрату та проливають 1-2 відрами води. Після цього чекають, поки вода вбереться. Посадка в надто вологе середовище призведе до надмірної усадки чагарника, що нерідко стає причиною неправильного розвитку.

Також враховують, що коренева шийка чагарника має залишитися на 5 см нижче за поверхню субстрату.


При пересадці потрібно враховувати, щоб коренева шийка чагарника була на 5 см нижче поверхні субстрату

Щодо сторін світла смородину розташовують аналогічно до попереднього місця. По поверхні горбка розподіляють коріння смородини, попереджаючи неприродні загини нагору.

Під час засипання коріння стежать, щоб не утворювалися порожнечі, які часто стають причинами загнивання. Для цього під час процедури чагарник періодично струшують.

Поверхню утрамбовують і навколо ствольного кола формують лунку для поливу. Воду (20 л) вливають поступово, чекаючи на повне вбирання. При такому поливі вода повністю охоплює коріння, посилюючи їх контакт із ґрунтом.

Після цього ствольне коло і лунка мульчується торфом, перегноєм або дерновою землею.

Після пересадки чагарнику знадобиться допомога садівника. Ґрунт у приствольном колі підтримують у постійно пухкому стані. Це потрібно, щоб створити оптимальний баланс води та повітря для повноцінного живлення та дихання коріння.

У основи чагарника розпушування проводять на глибину 5-6 см, ближче до поливної лунки до 15 см.

Восени чагарник готують до зими:

  • очищають пріствольне коло від рослинних залишків;
  • прокладають шар мульчі з торфу чи соломи не менше 15 см у висоту;
  • прикривають штамб лапником;
  • проводять обприскування фунгіцидами;
  • гілки збирають до центру та підв’язують шпагатом;
  • підтягують до чагарнику сніг.


Смородину готують до зими: очищають приствольне коло від рослинних решток, гілки збирають до центру та підв’язують шпагатом.

У перші два тижні після посадки, якщо немає дощів, знадобляться регулярні поливи за день. Таким чином, щоб ґрунт зволожувався до 60 см у глибину. Для цього використовується 3-4 цебра води.

У перший рік підживлення смородині не знадобиться. Після двох тижнів терміни зрошення визначають станом грунту під чагарником.

Розсипання ґрунту на дрібні шматочки після стиснення в руці свідчить про необхідність термінового поливу. На цей показник орієнтуються протягом вегетаційного сезону.

Ослаблені чагарники найбільш привабливі для шкідників та хвороб, що пояснюється тимчасовою втратою стійкості. Тому завдання садівника у період — повний контроль над смородиною, особливо у перший рік розвитку.

  • А допомогти цьому можуть інсектициди і фунгіциди, які можна приготувати з рослинних компонентів або придбати готові препарати.
  • Як без ризику пересадити кущ смородини, ч.1:
  • Як без ризику пересадити кущ смородини, ч.2:

Пересадка смородини восени на нове місце: як перемістити кущі червоної та чорної

Пересадка смородини восени на нове місце може виявитися несподівано складним, якщо не знати кількох секретів садівників. Щоб кущі пишно росли і давали великий урожай найсмачніших ягід, необхідно не тільки правильно перемістити рослину, але й доглядати її після процедури.

Осіння пересадка смородини – техніка та особливості

Умови осінньої пересадки

У холодних регіонах пересадку планують на весну, щоби рослина встигла адаптуватися на новому місці. Переміщення проводять за плюсової температури, коли земля трохи відтанула, а поворотних заморозків не передбачається. Якщо смородина вже почала рости, краще пересадити її на наступний рік.

У теплих регіонах можна пересаджувати кущ восени. Процедури тим часом енерговитратні і вимагають терпіння.

Важливо правильно підібрати момент для переміщення чагарника, інакше він переплутає сезони і ослабне. А це, у свою чергу, згубно позначиться на врожаї.

Терміни

Щоб знизити стрес для чагарника та виконати маніпуляції найбільш безболісно, ​​проводити пересадку слід:

  • за 2-3 тижні до морозів;
  • після повної зупинки руху соку рослини;
  • після встановлення стабільно-прохолодної погоди без відлиг.

Для кожного регіону є приблизні терміни процедури:

Регіон/Область Коли починають Крайній термін
Жовтень Початок листопада
Ленінградська область Середина вересня Кінець жовтня
Урал, Скандинавія Кінець серпня Середина вересня
Південні регіони Середина жовтня Кінець листопада

За місячним календарем

Планування пересадки смородини за місячним календарем дозволяє збільшити швидкість укорінення на новому місці.

Небесний супутник впливає не тільки на біоритми людини та припливи, а й на рух соку чагарника:

  • Молодий місяць і 3 наступні дні вважають несприятливим часом для городніх робіт. Сік рухається вгору, що добре для дозрівання врожаю, але погано для приживання рослини.
  • Місяць, що росте, сприятливо впливає на кущ. Поки вона на небі, можна сміливо пересаджувати смородину.
  • Повний місяць рекомендується утриматися від подібних процедур. А ось добриво, прополювання та профілактика хвороб пройдуть добре.
  • При спадному місяці сокорух спрямований до коріння, тому не варто викопувати рослину з минулого місця.

Як видно, найкращим періодом для пересадки є час зростання місяця. У крайньому випадку, допускається переміщення смородини в повний місяць.

Етапи процедури

Вибір місця

Смородина любить сонячне світло

Не можна пересадити смородину в перше місце, що сподобалося — від нього залежить подальше життя і кількість врожаю, який можна з нього отримати. Варто заздалегідь наглядати ідеальну ділянку для розміщення рослини.

Параметри гарного розташування:

  1. Фактично немає тіні. Смородина, як чорна, так і червона, дуже любить сонце. При нестачі прямих сонячних променів вона буде гірше почуватися, знизиться імунітет і опір паразитичним атакам. При великій затінку грибкові захворювання з’являються вже через 14-20 днів після пересадки. Тому при пошуку місця звертайте увагу на те, наскільки добре воно освітлене.
  2. Мало води. Коренева система смородини віддає перевагу помірному поливу і погано почувається при зайвій кількості вологи. При заболочуванні грунту коріння швидко починає гнити, а при нестачі вологи – висушуватися. Необхідно вибирати помірно вологий ґрунт.
  3. Між чагарниками зберігають від 100 до 200 см для запобігання епідеміям хвороб. Смородина для багатьох паразитів – ласий видобуток. Її листя вкрай сприйнятливе до грибкових захворювань, через що слід утриматися від складання складних композицій із цією рослиною.

Підготовка ґрунту

Грунт перекопують і знезаражують за 2 тижні до пересадки, позбавляються залишків старих коренів, сміття та бур’янів. За 5-7 днів вносять органічні чи мінеральні добрива, щоб прискорити адаптацію чагарника. Садівники рекомендують підживлення, що гарантує довгостроковий ефект.

Посадкова яма копається невелика: глибина від 30 до 40 см, схема посадок – 40х50 см.

Далі поглиблення заповнюють поживним субстратом, що можна приготувати самостійно. Для цього змішують:

  • перегній та компост у рівних порціях;
  • деревну золу або 30 г сірчанокислого калію;
  • 40 г суперфосфату.

Субстрат поміщають у яму, але не утрамбовують: смородина віддає перевагу пухкому грунту.

Для поліпшення умов зростання садівники рекомендують копати глибші посадкові ями та заповнювати їх 5-7 см щебеню та 15-20 см піску.

Підготовка куща

Необхідно переконатися, що у куща зупинено рух соку: всі гілочки повинні бути приблизно одного кольору і жорсткості, а на рослині відсутнє листя.

Молоді чагарники додатково обрізають, щоб вони були не більше 45 см заввишки. Така стрижка допомагає кореневій системі живити гілки навіть за умов, що змінилися. Для дорослої смородини обрізка проводиться після переміщення.

Кущ проглядають на предмет хвороб та шкідників. Пересаджувати можна тільки здорову рослину, інакше вона не приживеться і може заразити інші посадки.

Переміщений чагарник поливають і через 2-3 години обкопують у діаметрі 50-60 см від центральної втечі. Для цього землю протикають гострими лопатками по колу, щоби перерізати коріння, а потім обережно підкопують. Чим більше земляної грудки збережеться, тим легше укоріниться смородина на новому місці.

Пересадка

Пересаджують лише здорові рослини

Кореневу шийку заглиблюють на 7-10 см для подальшого нарощування корінців і міцнішого вкорінення.

Посадка для штамбових та звичайних чагарників дещо відрізняється:

  • Традиційні кущі садять під кутом 45° до землі. Сторона нахилу не має значення. На наступний сезон смородина дасть нову втечу і швидко пролунає вшир, укоріняючись.
  • Штамбові рослини рекомендують посадити вертикально, щоб у майбутньому не підрізати чагарник зайвий раз.

Кореневу систему засипають землею і рясно проливають. При оголенні шийки та при просіданні ґрунту необхідно закривати її додатковими порціями землі.

Додаткові рекомендації

  • Перед посадкою рекомендується пролити лунки 1-2 л води, щоб зволожити грунт.
  • Поділ куща для його розмноження не вітається, оскільки травмує рослину. У результаті обидві частини можуть прижитися.
  • Червоний сорт гірше переживає рух восени, ніж чорний.
  • Якщо смородина ослаблена, краще пересаджувати її навесні (осіння пересадка допускається тільки при пригніченні чагарника на колишньому місці зростання).
  • Для дорослих та старих кущів пересадка більш травматична, ніж для молодих. Їм потрібно більше догляду та обережності при переміщенні.
  • Якщо рослина скинула листя раніше, ніж звичайно, то краще його в цей сезон не переміщати. Після процедури воно може дати нові бруньки, які потім перемерзнуть і відпадуть. Для здоров’я куща це страшний удар.

Біла, червона, бордова та чорна ягода поводяться приблизно однаково.

Однак ранні сорти рекомендується переміщати восени, щоб вони встигли прижитися і дали врожай наступного року. На зиму їх обов’язково вкривають навіть за збереження м’якої погоди.

Наступний догляд

Мало посадити кущ, йому ще треба допомогти прижитися та укорінитися в іншому місці. Для цього:

  1. Після пересадки одразу обрізають пагони рослини. Традиційно залишають 2/3 від їхньої довжини. Навіть якщо зрізати трохи більше, то наступної весни смородина повністю наростить відтяту частину.
  2. Полив потрібен частий, деякі садівники радять влаштовувати справжнє “болото” під корінням чагарника протягом 1-2 тижнів.
  3. Як тільки закінчився час рясного поливу, рослину утеплюють на зиму. Методи розрізняються: хтось використовує мульчування і мішковину, інші обсипають кущі компостом і опалим листям. При цьому приживаність смородини на новому місці хороша за будь-якого способу.

Пересадження смородини. Як правильно пересадити.

Повноцінний урожай очікується вже на наступне літо, але тільки при дотриманні агротехніки.

Як і коли краще пересаджувати кущ смородини на нове місце

Існують деякі правила, як потрібно пересадити кущ смородини на місце. Важливо визначити, коли краще проводити процедуру, щоб коренева система швидше адаптувалася і рослина не загинула.

Попередньо вибирають та готують ділянку до посадки, а також сам кущик.

Після посадки потрібно забезпечити саджанцю особливий догляд, який передбачає часті поливи, обробку від захворювань та шкідників, внесення підживлення.

Для чого потрібно робити пересадку на нове місце

Необхідність у пересадженні куща смородини з одного місця на інше може виникнути у таких ситуаціях:

  • осіннє розсадження кущика сорту, що сподобався;
  • з метою омолодження рослини;
  • спосіб позбавлення від хвороби та шкідників;
  • тінь через підрослі плодові дерева;
  • проріджування кущів, що розрослися;
  • збільшення врожайності, оскільки земля під кущем швидко виснажується.

Для того, щоб чагарник смородини прижився на новій земельній ділянці, необхідно провести підготовчі роботи та вибрати відповідні терміни.

Оптимальні терміни

Визначаючи, в якому місяці займатися пересадкою, враховують передусім погодні умови. Весною найкращий час для проведення робіт – березень (з 11 по 22 березня). Восени роботу можна розпочинати з 20 чисел вересня і продовжувати до середини жовтня.

Коли краще – восени чи навесні

Пересадкою рослини можна зайнятися як навесні, так і восени. Але в регіонах із морозними зимовими місяцями краще відмовитися від осінньої пересадки:

  • Навесні роботи проводять до початку руху соку. При цьому має бути стабільна тепла погода. Якщо будуть проведені роботи до того, як почнеться рух соку і прокинуться нирки і коріння, рослина адаптується швидше. Плодоносити в сезон пересадки чагарник не буде, проте можна бути впевненим, що пагони не постраждають від морозів.
  • Осіння пересадка має багато плюсів. До перших заморозків тримається стабільний температурний режим повітря, що сприятливо впливає адаптацію кореневої системи. Крім цього, у всіх частинах рослини накопичено багато поживних компонентів, і зупиняється рух соку. Всі ці фактори сприяють швидкому затягуванню пошкоджених ділянок. Плодоносити чагарник буде вже наступного літа.

У регіонах з теплим та помірно-теплим кліматом переважно пересаджувати культуру восени. Встигнути посадити рослину до заморозків потрібно щонайменше за 20 днів. Ідеальним періодом вважається середина вересня.

Чи можна пересадити кущі влітку

Пересаджувати кущ смородини влітку, особливо у липні, небажано. У цей час шанси на впровадження на новому місці найнижчі. Усі сили рослина віддає розвитку зеленої маси та формуванню плодів.

Але трапляються випадки, коли без пересадки не обійтися (наприклад, продаж ділянки або зараження грунту інфекцією). У цьому випадку викопувати кущ слід із земляною грудкою. І чим більше буде земляна грудка, тим краще, оскільки коріння буде вражене не надто сильно. Відразу після пересадки рясно поливають ґрунт і мульчують перегноєм.

У серпні пересаджувати смородину бажано живцями. За літо навколо куща утворюються молоді пагони, які можна розсадити на всій ділянці. Вибирають живці висотою не менше 16 см та діаметром 5 см.

Щоб пересадка пройшла благополучно, потрібно правильно вибрати місце, підібрати відповідний ґрунт і підготувати сам посадковий матеріал.

Технологія пересадки

У разі проведення процедури пересадки чагарника за всіма правилами, адаптація до нового місця пройде швидко, і не постраждає імунітет.

Вибираємо ідеальне місце для чагарника

Вирощування рослини у правильно вибраному місці принесе мало клопоту, а врожай буде якісним та численним. Для посадки плодового чагарника вибирають світлу, рівну ділянку, бажано з південного або південно-західного боку. У цих місцях земля швидше прогрівається сонцем, ґрунт добре пропускає повітря і не відбувається скупчення води.

Для смородини добре підійдуть ділянки, де раніше росли картопля, гречка, бобові культури, буряк, кукурудза.

Небажано садити на місце, де росте багато бур’янів або переплетені корені багаторічних рослин. Не можна садити смородину в низину, де відбувається скупчення води. Цей несприятливий фактор сприяє розвитку грибкових хвороб та гнилі. Занадто високо теж не можна садити, тому що на височини дмуть холодні вітри, і вода швидко випаровується з поверхні землі.

Підготовка ґрунту та посадкової ями

Вибране для пересадки місце навесні перекопують на глибину 38 см і вносять комплекс добрив, що складається з компосту, суперфосфату та хлористого калію. Для посадки смородини підходить легкий, поживний ґрунт, з гарною аерацією та нейтральною кислотністю. Ідеальним варіантом є суглинистий склад ґрунту.

Торішнього серпня приступають до викопування посадкової ями. Її глибина має бути приблизно 42 см, а ширина – 62 см. Для високорослих сортів смородини розміри ями роблять більше. Верхню частину грунту, зняту з ями, змішують з невеликою частиною гною, що перепрів, деревної золи і суперфосфату. Отриманим родючим субстратом засипають дно ями та поливають теплою водою.

Підготовка куща

Перед посадкою готують не лише ґрунт, а й сам кущ. Підготовчі роботи починають за кілька тижнів до робіт пересадки. Вирізаються всі старі та пошкоджені стебла, а молоді пагони коротшають.

Обрізка перед процедурою

Під час пересадки значно зменшується площа кореневої системи, в результаті до верхньої частини чагарника надходитиме менше поживних компонентів. Тому за 2,5 тижня до пересадки необхідно провести обрізку другорядних гілок, які не беруть участь у плодоношенні. Одночасно відбувається омолодження рослини.

В основі чагарника ростуть міцні гілки, вже на висоті 35 см починається зона плодоношення. Тут відзначається слабке розгалуження, короткі пагони, але на них розташовуються квіткові бруньки.

Верхня частина чагарника також утворює велику кількість плодових бруньок, але вони слабші, і ягоди формуються дрібні. Тому в основних гілок обрізають третину, при цьому загальна висота чагарника повинна дорівнювати 47 см. Не можна поєднувати пересадку рослини з гілок. Це створює додатковий стрес для культури, тому знижуються показники адаптації імунітету.

Попередньо потрібно викопати чагарник із старого місця. Для цього навколо приствольної зони на відстані 40 см викопують канаву глибиною 32 см. Потім слід потягнути рослину біля основи. Коріння, яке утримує чагарник у землі, обрізають лопатою.

Порада. Щоб не пошкодити рослину під час роботи та транспортування, гілки перев’язують мотузкою.

Викопане чагарник розташовують на великому полотні і доставляють до передбачуваного місця посадки:

  • Попередньо коріння рослини оглядають. Засохлі, пошкоджені відгалуження видаляють. Після чого коріння поміщають для знезараження розчин марганцівки на 16 хвилин.
  • У підготовлену яму по центру розміщують чагарник, розподіляють кореневі відгалуження і засипають землею. Стежать, щоб коренева шийка була на 5 см вище за поверхню землі.
  • Під час засипання ями землею важливо, щоби не утворювалися порожнечі. Вони збільшують ризик розвитку гнилі. З метою запобігання утворенню порожнеч рослина періодично струшують.
  • Ґрунт навколо стовбура злегка утрамбовують та формують канавку для поливу. Для першого поливу беруть два відра теплої води. Воду вливають у лунку повільно, чекаючи на повне вбирання.

Останнім заходом є мульчування прствольного ґрунту торфом, перегноєм або дерновою землею.

Що слід враховувати при пересадженні молодої та старої смородини

Дорослий кущ пересаджувати на нову ділянку слід з особливою обережністю. Потрібно постаратися якнайбільше землі залишити на корінні. Кущ обкопують з усіх боків на глибину 42 см. Процедуру слід проводити неквапливо, уберігаючи коріння від пошкоджень. Великий кущ витягають удвох.

Молоді кущики можна викопувати без земляної грудки, оскільки велика ймовірність, що рослина приживеться і без неї.

Відмінні риси пересадки різних видів

Кожен сорт смородини відрізняється не тільки кольором плодів та формою росту, але й вимогами до ґрунту, навколишніх умов та догляду.

Чорної смородини

Чорний різновид смородини менш вибагливий. Для її посадки підходить практично будь-який ґрунт і можна вибирати північну частину ділянки. Високий урожай можна зібрати навіть за умов тимчасового затінення.

Червоної смородини

Красноплідна смородина більше вимог висуває до ґрунту. Грунт повинен бути родючим, пухким, з гарною аерацією. Ідеально підходить грунт із високим вмістом піску.

Для червоної смородини потрібно викопувати глибшу яму. Роблять це з метою встановлення дренажного шару. Коріння червоної смородини не любить зайву вологу, оскільки опір грибкових захворювань низький.

Догляд після висадки на нове місце

Спочатку після посадки прикопана смородина вимагає особливої ​​уваги:

  • Щоб вода і повітря вільно проникали до коріння, необхідно періодично проводити розпушування грунту. В основі чагарника розпушування проводять на глибину 7 см, у віддаленій зоні – на 15 см.
  • Перші 12-14 днів поливають рослину через день, щоб ґрунт просочився вологою на 58 см. У середньому на один корінь має йти по три відра.

Щоб кущ не пошкодився морозами, на зиму його утеплюють. Приствольну зону очищають від листя та іншого сміття. Потім мульчують ґрунт торфом або соломою та прикривають гілками сосни. Гілки краще зібрати разом і зв’язати шпагатом. Коли випаде сніг, навколо чагарника накидають кучугуру.